جدول ارزش غذایی سیب زمینی + 8 خاصیت سیب زمینی برای بدن | مجله پوست و مو

ناشر : دانلود آهنگ عاشقانه

جدول ارزش غذایی سیب زمینی + 8 خاصیت سیب زمینی برای بدن | مجله پوست و مو


در میان هزاران گونه سیب زمینی که در دنیا وجود دارد، سیب زمینی قرمز، آبی و زرد دوست داشتنی ترین گونه در میان مردم است.

سیب زمینی محصول گیاهی شماره یک در ایالت متحده آمریکا محسوب می‌شود و بعد از برنج، گندم و ذرت ، چهارمین محصول گیاهی پر استفاده در جهان است. از لحاظ تاریخی، آمریکایی‌ها زیادتر سیب زمینی‌های خود را به صورت تازه استفاده می‌کردند.

از سال ۱۹۵۰ ، سیب زمینی فرآوری شده همانند سیب زمینی سرخ کرده نیز در میان مردم مقبولیت نمایان کرد. بر اساس گفته‌های USDA، سیب زمینی فرآوری شده ۶۴ درصد از استفاده کل ایالت متحده آمریکا را در سال ۲۰۰۰ تشکیل می‌داد.

سیب زمینی اکثر به عنوان یک خوراکی ی آسان در دید گرفته می‌شود. شما می‌توانید آن را به همراه کره و خامه ترش میل نمایید یا اینکه در روغن سبزیجات سرخ نمایید. اما وقتی که سیب زمینی را با این روش‌هایی که بیان کردیم مهیا می‌نمایید بایست منتظر اضافه وزن، دیابت، مریضی‌های قلبی و دیگر مسائل نیز باشید.

اگر بتوانید سیب زمینی را به روش درست مهیا نمایید( بدون کره، پنیر یا خامه ترش) قادر خواهید بود از اهمیت‌های غذا‌ای آن نیز بهره مند شوید. سیب زمینی کالری اندکی دارد. یک عدد سیب زمینی متوسط تنها ۱۱۰ کالری خواهد داشت.

این ماده منشا مناسبی از ویتامین C و B6 ، منگنز، فسفر، Niacin و اسید پانتوتنیک است. در جدول زیر اهمیت غذا ای سیب زمینی را مشاهده می نمایید:

جدول اهمیت خوراکی سیب زمینی

اندازه نوبت خوراکی:

Calories 110

درصد اهمیت هر روزه بر اساس رژیم خوراکی ۲۰۰۰ کالری است.

AMT به ازای هر نوبت خوراکی%DV*AMT به ازای هر نوبت خوراکی%DV*
چربی کل0g۰%کربوهیدرات کل۲۶g۹%
کلسترول0mg۰%فیبر خوراکی ۲g۸%
سدیم0mg۰%شکر ۱g
پتاسیم۶۲۰mg۱۸%پروتئین ۳g
ویتامین A۰%کلسیم۲%
ویتامین C۴۵%آهن۶%

خصوصیات سیب زمینی:

همانطور که می‌دانید سیب زمینی لبریز از مواد شیمیایی گیاهی است. این مواد شیمیایی مواد طبیعی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و می‌توانند تندرستی جسم را خوب شدن بقسمتند.

مواد شیمیایی گیاهی که در سیب زمینی یافت می‌شود شامل کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و اسید کافئیک است.

ویتامین C که در سیب زمینی یافت می‌شود به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. این مواد امکان پذیر است از ضرر سلولی پیشگیری کنند یا آن را به تاخیر بیندازند. همینطور وجود این مواد به تندرستی قلب، هضم، فشار خون و حتی جلوگیری از سرطان یاری می‌کند.

  1. فشار خون:

سیب زمینی به علت ها متعدد قادر است فشار خون را پایین بیاورد. فیبری که در سیب زمینی یافت می‌شود قادراست با پیوند برقرار کردن با کلسترولی که در خون وجود دارد ، کلسترول را پایین تر بیاورد. سیب زمینی منشا مناسبی از پتاسیم است.

تمام سیب زمینی‌ها منشا پربار از پتاسیم هستند. این ماده پتاسیم زیادتری از موز دارد و زیادتر پتاسیم موجود در آن در پوستش یافت می‌شود.

پوست بیرونی سیب زمینی شامل فیبر است. پتاسیم ماده معدنی است که به کم شدن فشار خون یاری عمده ای می‌کند.

پتاسیم همینطور به عنوان گشاد کننده عروق عمل می کند و به همین خاطر قادر است فشار خون را پایین بیاورد. دانشمندان در موسسه تحقیقات خوراکی بر این باورند که سیب زمینی شامل مواد شیمیایی با نام kukoamines است که وابسته با کم شدن فشار خون است.

  1. تندرستی سیستم عصبی و عملکرد مغز:

ویتامین B6 که در سیب زمینی یافت می‌شود برای تندرستی سیستم عصبی خیلی سودمند است.ویتامین B6 به ایجاد مواد شیمیایی سودمندی در مغز یاری می‌کند. این مواد شیمیایی شامل سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین است.

این موضوع بدین معناست که استفاده سیب زمینی به مردمی که افسردگی یا استرس دارند یاری می‌کند. همینطور استفاده این ماده قادراست به خوب شدن علامت‌های آشفتگی کم توجهی- بیش فعالی(ADHD) نیز یاری کند. مقدار بالای کربوهیدرات در سیب زمینی قادراست مزایایی برای جسم انسان داشته باشد.

به عنوان مثال این موضوع قادراست به حفظ ومراقبت میزان خوب گلوکز خون یاری کند که برای عملکرد درست مغز الزامی است. مطالعه ای که در سال ۱۹۹۵ انجام شد نشان داد که زیاد شدن اندک در گلوکز قادراست به خوب شدن یادگیری و تثبیت حافظه یاری کند. پتاسیم که به گشاد شدن رگ‌های خونی یاری می‌کند سبب می‌شود مغز خون به اندازه گرفتن نماید.

  1. سیستم ایمنی بدن:

ویتامین C قادراست به جلوگیری از سرماخوردگی یاری کند. سیب زمینی لبریز از این ماده غذایی است و استفاده یک عدد سیب زمینی متوسط پخته شده قادراست ۴۵ درصد از احتیاج هر روزه جسم به این ویتامین را بر اورده سازد.

  1. التهاب:

بعضی از مردم فکر می‌کنند که سیب زمینی و گیاهانی که در خانواده بادنجانیان قرار می‌گیرند( همانند بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل) آرتریت را بدتر می‌کند. با اینحال شواهد علمی ممحدودهی از چنین فرضیه ای پشتیبانی می‌کنند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مردمی که مبتلا به آرتریت هستند می‌توانند استفاده گیاهانی که در خانواده بادنجانیان قرار دارند را به مدت ۲ هفته ممحدوده کنند تا ببینید این کار بهبودی در تقویت ایجاد شده است یا نه.

بعضی از مطالعات توصیه می‌کند این گیاهان امکان پذیر است در واقع علامت‌های آرتریت را کم شدن دهد. به عنوان مثال مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شده نشان می دهد استفاده سیب زمینی سبب کم شدن التهاب جسم می‌شود.

  1. هضم:

یکی از مزایای اصلی استفاده سیب زمینی، یاری به هضم است. این موضوع به دلیل محتوای فیبری است که در آن یافت می‌شود. میزان بالای کربوهیدرات در سیب زمینی قادراست هضم ان را آسان تر کند.

  1. تندرستی قلب:

سیب زمینی به دلیل محتوای فیبر خود سبب می‌شود قلب سالم تری داشته باشید. فیبر به پاکسازی کلسترول از رگ‌های خونی یاری خواهد کرد. ویتامین C و B6 به کم شدن رادیکال‌های آزاد یاری می‌کنند.کاروتنوئید نیز قادراست به عملکرد سالم قلب یاری بی‌شماری بکند.

افزون بر این، B6 اثر خیلی باارزشی در فرایند متیلاسیون بازی می‌کند.

فرایند متیلاسیون مولکول‌های خیلی پرمخاطره هموسیستئین را به متیونین تبدیل می‌کند که یک قسمت از پروتئین جدید است.وجود مقادیر بالای هموسیستئین قادراست به دیواره رگ‌های خونی ضرر وارد کند. میزان بالای آن وابسته با مریضی‌ قلبی و سکته است.

  1. عملکرد ورزشکاران:

سیب زمینی قادراست به بازیابی تعادل الکترولیت ها یاری کند. سدیم و پتاسیم که در پوست سیب زمینی یافت می‌شود دو الکترولیت خیلی باارزش هستند که ورزشکاران به زمان عرق کردن آن‌ها را از دست می‌دهند. الکترولیت‌ها برای خوب شدن عملکرد جسم سودمندند.

  1. مواظبت از پوست:

بر اساس مطالعات انجام شده، ویتامین C، B6 ، پتاسیم، منیزیم، روی و فسفر موجود در سیب زمینی قادراست به تندرستی، شادابی و نرمی پوست یاری کند. این مواد غذایی همگی در سیب زمینی یافت می‌شوند.

پیامد احتمالی سیب زمینی:

سیب زمینی عاری از چربی است اما این ماده کربوهیدرات بیشتر و پروتئین اندک دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده در هاروارد، کربوهیدرات موجود در سیب زمینی از گونهی است که جسم به شتاب قادراست آن را هضم کند و بار گلیسمی خیلی بالایی دارد. به همین خاطر استفاده آن قادراست قند خون و انسولین را تحت اثر قرار دهد. همین امر سبب پرخوری در مردم می‌شود.

زیاد شدن سریع قند خون همینطور به تولید انسولین زیادتر می‌انجامد. از سوی دیگر، سیب زمینی منشا خیلی مناسبی از فیبر است.

محتوای فیبر آن به مردم یاری می‌کند مدت وقت زیادتری سیر بنظیر. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به زمان برنامه ریزی برای رژیم خوراکی، مردم محتوای کربوهیدراتی سیب زمینی را مددید داشته باشند. سیب زمینی حتی اگر به روش سالم پخت شود قادراست مسائلی را برای مردم دیابتی و چاق به همراه داشته باشد.

این ماده لبریز از کربوهیدرات ساده است که قادراست به زیاد شدن وزن منجر شود. دانشگاه هاروارد رژیم خوراکی و روش زندگی ۱۲۰۰۰۰ مرد و زن ۲۰ سال را مورد پیگیری قرار داد و گرفتن مردمی که سیب زمینی سرخ کرده، پخته یا له شده بیشتری استفاده می‌کنند اضافه وزن زیادتری خواهند داشت.

سالم ترین روش‌ها برای پخت سیب زمینی:

همانطور که می‌دانید پختن سیب زمینی به همراه خامه ترش یا کره شیوه خوبی نیست. مناسب حالا سوال اینجاست که چگونه می‌توان سیب زمینی را استفاده کرد؟ مناسبترین شیوه برای پخت آن چیست؟ مناسبترین شیوه برای میل کردن سیب زمینی به شکل فراوری نشده و کامل است.

پختن سیب زمینی مناسبترین شیوه مهیا سازی آن است. وقتی که آن را می‌پزید یا در مایکروویو قرار می‌دهید مواد غذایی کمتری را از دست می‌دهد.

شیوه سالم دیگری که برای استفاده سیب زمینی وجود دارد بخارپز کردن آن است. اگر شما سبزیجات را در آب بجوشانید بیش از ۸۰ درصد ویتامین C موجود در آن از بین خواهد رفت. وقتی که می‌خواهید سیب زمینی را بپزید پوست آن را مناسب بشویید و بعد از پخت آن را به همراه پوستش میل نمایید.

آیا چشم سیب زمینی سمی است؟

بر آمدگی‌های روی سیب زمینی با جوانه‌هایی پوشیده شده که به آن چشم سیب زمینی می‌گویند. اگر چشم سیب زمینی جوانه نزده باشد می‌توان آن را استفاده کرد. اما اگر جوانه زده باشد،مناسبتر است قبل از استفاده آن را جدا نمایید.

ساقه، شاخه، برگ و میوه سیب زمینی سمی است و شامل آلکالوئیدهایی نظیر آرسنیک، چاکونین و سولانین می‌باشد.

سولانین حتی در مقادیر اندک نیز خیلی سمی است. سم همینطور در قسمت‌های سبز رنگ سیب زمینی یافت می‌شود. وقتی که گیاهان بیش از اندازه دربرابر نور خورشید قرار گیرند سبز رنگ می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، هرگز نبایست قسمت های سبز رنگ سیب زمینی استفاده گردد.

حقایقی در مورد سیب زمینی:

در دنباله بعضی از حقایقی که در مورد سیب زمینی وجود دارد را با هم مرور می‌کنیم:

هنظیر گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل، سیب زمینی عضو خانواده بادنجانیان است. سیب زمینی در واقع قسمت متورم ساقه‌ی توبروزوم سولانوم چند ساله است. این قسمت از گیاه غده ندلگرمیه می‌شود. چشم سیب زمینی به برآمدگی‌های روی آن گفته می‌شود. کلمه potato در زبان انگلیسی از یک واژه اسپانیایی با عنوان patata گرفته شده است.

هزاران گونه سیب زمینی در جهان وجود دارد اما تمام این سیب زمینی‌ها به طور تجاری کشت نمی‌شوند. گونه های دوست داشتنی سیب زمینی شامل سیب زمینی قرمز، سفید، زرد، آبی ،Russet است. در سال ۲۰۱۳، بیش از ۱ میلیون جریب سیب زمینی کاشته شده بود.

آمریکایی‌ها به طور متوسط محدوده ۵۶ کیلوگرم سیب زمینی در سال استفاده می‌کنند. سیب زمینی به طور قدیمی برای آماده وودکا مورد مصرف قرار می‌گرفت. با اینحال امروزه وودکا زیادتر از غلات تخمیر شده همانند ذرت یا گندم آماده می‌شود.

با توجه به رکوردهای جهانی گینس، بزرگترین سیب زمینی که تا به حالپرورش داده شده است ۳.۲ کیلوگرم وزن داشت.