مضرات نشستن طولانی مدت روی صندلی | مجله پوست و مو

ناشر : دانلود آهنگ عاشقانه

مضرات نشستن طولانی مدت روی صندلی | مجله پوست و مو


احتمالا تا همین چندی پیش، صندلی دفتر کارتان را وسیله‌ی بی‌آسیب قلمداد می‌نمودید. اما بعد این عناوین در تمام جا به گوش شما می‌رسید که:

  • نشستن، روشی از سیگار کشیدن جدید است!
  • مریضی نشستن رو به زیاد شدن است!
  • نشستن را متوقف نمایید، پیش از اینکه شما را به کشتن دهد!

تمام‌ی این موارد به این واقعیت ذکر دارد که صندلی‌های اداری به‌هیچ وجه بی‌آسیب نیستد.

ریسکات بهداشتی نشستن زیاد مدت

متخصصان برجسته بر این باورند که نشستن قادراست نظیر سیگار کشیدن سبب اثرات منفی بر تندرستی مردم باشند، البته اگر اثرات منفی آن از سیگار زیادتر نباشد. مطالعات حاکی از آن است که نشستن به مدت زیاد ریسک دچار به دیابت، حملات قلبی عروقی و یا دچار به گونه های ویژهی از سرطان را زیاد شدن می‌دهد.

در یک مطالعه‌ی ۱۴ ساله بر روی ۱۸۵۰۰۰ شرکت کننده که نتایج آن در مجله‌ی مریضی‌های تمام‌گیر در امریکا منتشر شد، نشان داد که وقت نشستن مستقیما با مرگ‌ومیر در رابطه است. شاید شگفت انگیزترین مطلب این باشد که این نتیجه فارغ از مقدار فعالیت بدنی شرکت‌کنندگان بوده و کاملا تائید شده است.

ریسکات نشستن به اندازه به اندازه روشن است، در مجله‌ی دکتری استرالیا مقاله‌ایی به چاپ رسید مبنی بر اینکه نشستن زیاد مدت پشت میز قادراست “پرمخاطره” باشد، همین امر دکتران Ùˆ کارفرمایان را ترغیب نمود تا جانشین‌هایی را تجویز یا دردید بگیرند.

نشستن، به ویژه نشستن روی صندلی، بهای سنگینی بر تندرستی تحمیل می‌کند، زیرا اساسا عملکرد جسم را مختل می‌کند. زمانی که در صندلی فرو می‌روید، عضلات رها می‌شوند، مفاصل ران سفت شده و ستون فقرات تقریبا خشک می‌شوند. در وضعیت نشسته جریان خون کند می‌شود، که بر فعالیت مغز و دچار به مریضی‌های قلبی اثر گذار است و حتی ریسک لخته شدن خون را زیاد شدن می‌دهد. صندلی شما همینطور قادراست سبب اُفت چشمگیری در تولید آنزیم‌های چربی‌سوز و کالری‌سوز باشد.

واقعیت این است که ما برای نشستن های زیاد بر روی صندلی در طی روز طراحی نشده‌ایم. ما برای راست قامت ماندن و فعالیت تکامل یافته‌ایم. زمانی که از روی صندلی بلند می‌شویم، زنگ بیدارباش جسم به صدا در می‌آید. ایستادن عضلات زیادتری را درگیر می‌کند، خون را به جریان می‌اندازد و شما را هوشیارتر و باانرژی‌تر می‌کند. مفاصل ران را بازتر می‌کند و به ستون فقرات اجازه می‌دهد تا آزادانه پیچ میل کنند.

چگونه پیامد نشستن زیاد را کمتر کنیم؟

با این حال پادزهر نشستن‌ در طول روز، ایستادن در تمام روز نیست. جسم ما مناسبترین بازتاب را وقتی از خود نشان می‌دهد که از آن به‌روش‌های متفاوت بهره ببریم، از جمله پیاده‌روی کردن، ایستادن، خم شدن و حتی اسکوات رفتن. جانشین نمودن روش‌هایی برای تغییر موقعیتتان فرهنگ صندلی محور را به چالش می‌کشد. چند شیوه خلاقانه برای کم شدن وقت نشستن که همواره می‌توان امتحان نمود جملهند از:

  1. بعضی از کارهایتان را ایستاده انجام دهید. به عنوان مثال صحبت کردن با تلفن، مرور مدارک یا چک کردن فیس‌بوک. کارتان هر آنچه که هست، به آن تگونه بقسمتید. ایستادن در حین انجام کارها حصار نشستن‌های زیاد در طی روز را می‌شکند.
  2. یکی از نوبت‌ها‌ی خوراکی خود در روز را ایستاده‌ میل نمایید. نشستن در حین خوراکی ، سبب می‌شود تا وقت کلی نشستن شما زیاد شدن یابد. حتی‌الامحل صبحانه را روی کانتر آشپزخانه میل کنید، یا ناهار را در مکان‌هایی با میزهای بلند میل نمایید. ایستادن در حین خوراکی میل کردن ابدا بدان معنا نیست که ناچارید سریع‌تر خوراکی میل کنید و یا خوراکی های نامرغوب میل کنید. کیفیت و نحوه‌ی خوراکی میل کردن قادراست کاملا یکسان نشستن بر روی صندلی باشد.
  3. ۱۵ دقیقه روی زمین بنشینید. در فرهنگ گره‌خورده‌ی ما با صندلی، بزرگسالان وقت بیشتری برای نشستن روی زمین صرف نمی‌کنند. بنابراین، قسمتی از تحرک خود را از دست می‌دهند. با ۱۵ دقیقه نشستن روی زمین می‌توان آن تحرک را مجدد بدست آورد. چنانچه بچه دارید، آن‌ها نیز عاشق پیوستن به شما بر روی زمین و خواندن یک داستان یا بازی کردن، خواهند شد. روی زمین بنشینید و قسمت اول برنامه‌ی تلویزیونی موردعلاقه خود را تماشا نمایید یا کتابی بخوانید.
  4. هر شب صندلی خود را به سمت میزتان هل دهید. صبح روز بعد، وضعیت غیر متداول صندلی یادآوری می‌کند تا اندکی زیادتر روی پاهای خود بایستید.تلاش نمایید کاری ایستاده را برای صبح برنامه‌ریزی کرده یا پیاده‌روی نمائید. روز خود را ایستاده آغاز نمائید، تا بدنتان بیدار شود و در تمام روز فعال بماند.

با همین پیشنهاد‌های کوچک، در مسیر روزی با نشستن‌های کمتر و حرکت‌های متگونه‌تر قدم بردارید. به صندلی‌های زندگی خود استراحتی دهید و ببنید در طول روز چقدر احساس مناسبتری خواهید داشت.