چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟ 12 ترفند داشتن خوابی سبک و باکیفیت | مجله پوست و مو

ناشر : دانلود آهنگ عاشقانه

چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟ 12 ترفند داشتن خوابی سبک و باکیفیت | مجله پوست و مو


زمانی که پای دارا بودن خواب آسان در میان باشد، اکثر توجهمان را بر روال متداول وقت خواب بهینه یا خواب منظم و وقت بیداری معطوف می‌شود. اگرچه توجه به این مسائل از ارزش ویژه‌ایی برخوردارند، اما آنان یک عامل را نادیده می‌گیرند: محیط خواب.

طبق تحقیقات، محیط خواب اثر فوق‌العاده‌ایی بر کیفیت خواب دارد و محل خواب ایده‌آل از جنبه‌های متعددی برخوردار است که بیشتر ما به ندرت دراین باره فکر می‌کنیم. برای درک مناسبتر از خلق مناسبترین محل برای خواب و استآسان دیدات جنیفر آدام، زیست بوم‌گرای، طراح، کارآفرین و مولف کتابِ اتاق خواب الهام قسمت: استراحت، آرامش و روابط عاشقانه، را پرسیده‌ایم.

ترفندهای حرفه‌ایی که با ما به اشتراک گذاشت، قادراست ایده‌های الهام قسمتی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا اتاق خواب خانه‌ی خود را به مکانی دنج و آسان بدل نمایید و در عین حال خوابی با کیفیت را تجربه نمایئد.

در تلاش برای خواب آسان هستید؟ این ۱۲ ترفند را به کار گیرید تا راحت‌ترین خواب‌ها را خلق نمایید.

  1. لامپ‌های نورانیِ قدیمی را دور نریزید.

آٔدام به هفینگتون پست گفت که تمام‌ی ما لامپ‌های قدیمی را با لامپ‌های LED جانشین کرده‌ایم، چون نه تنها انرژی زیادتری تولید می‌کنند بلکه نور زیباتری به فضا می‌قسمتند اما مطلب‌ی چالش‌برانگیز درباره‌ی آنان خورشیدی بودن نور آنانست.

درنتیجه اگر این لامپ‌های LED را در اتاق‌های خواب نیز تعبیه نمایید، خواب شما با مسئله مواجه می‌شود. پیشنهاد می‌کنم تمام، همواره در اتاق خواب خود به ویژه برای آباژور کنار تختشان، یکی از این هالوژن‌های قدیمی یا لامپ‌های پورنور که نوری ملایم و گرم دارند، داشته باشند. من به شخصه عاشق الگو‌هایی هستم که می‌توان نور آنان را کم و بیشتر کرد.

  1. وسایل الکترونیکی را گم و گور نمایید.

اکنون می‌دانیم که تلویزیون، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نوری آبی از خود ساطع می‌کنند که ترشح طبیعی ملاتونین را مختل می‌کنند، به جمله دیگر آنان برای اتاق خواب و محل استآسان ناماسبند. اما آدام اعتقاده دارد بایست نسبت به ساعت‌های زنگدار نیز محتاط بود.

او معتقد است که خلاص شدن از شر ساعت‌های زنگدار از هر چیزی باارزشتر است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد چنانچه ساعت زنگدار را دربرابر نظر خود قرار دهید، نور آن خواب را مختل می‌کند. همینطور در ورای نگاه‌هایی که به ساعت می‌اندازید تا متوجه شوید ساعت چند است و چقدر وقت برای خواب دارید، استرسی ناخودآگاه مخفی شده است.

حتی زمانی که در اتاق هتل هستم، ساعتم را روی زمین قرار می‌دهم، زیرا دوست ندارم ابزاری الکترونیکی کنار سرم باشد یا اگر در جایی ثابت قرار داشته باشد دستمال یا حوله‌ایی روی آن می‌اندازم.

اگر از آن دسته مردمی هستید که صبح‌ها زود از خواب بیدار نمی‌شوید، منظورم با طلوع نور خورشید است، ساعتی را انتخاب نمایید که نور آن قابل مرتب کردن باشد و در صورت امحل زمان خواب آن در جهت مخالف و فاصله‌ایی دورتر از سرتان قرار دهید.

  1. نورها را کنترل نمایید.

آدام می‌گوید، من عاشق بیدار شدن هموقت با طلوع خورشید هستم، به ویژه اکنون که خورشید محدوده ۵:۳۰ طلوع می‌کند. اما اکثر زمان ها شب زمان نور بیشتری خارج از منزل وجود دارد که خوابیدن را مسئله می‌سازد. پرده‌های حصیری تیره که فضایی تاریک به اتاق می‌قسمتند حقیقتا یاری فراوانی به خواب شما خواهند کرد و به راحتی هم قابل مرتب کردن هستند.

می‌توان یک لایه‌ پرده‌ی دراپه‌ایی متحرک هم روی آنان نصب کرد که هم برای حفظ حریم خصوصی و تاریک نمودن اتاق خوبند و هم می‌توان صبح‌ها آنان را کنار زد. نصب چنین پرده‌ایی فرق عظیمی در خواب و کیفیت آن ایجاد می‌کند.

  1. صداها را تحت کنترل درآورید.

آدام به مردمی که در نقاط شهری زندگی می‌کنند و صداهای پیرامون اکثر از مختل کننده‌های خوابشان به شمار می‌رود یا به مردمی که با همسری که شب‌ها خروپف می‌کند، کشمکش دارند، گوش‌گیر را پیشنهاد می‌کند.

آدام در دنباله می‌گوید، اما چنانچه مصرف گوش‌گیر چندان برایتان آسان نیست، از پنکه یا دستگاه تهویه‌ مصرف نمایید تا صدایی با نویز سفید در اتاق خلق شود که هم کیفیت هوای اتاق خواب را خوب شدن می‌قسمتد و هم هوا را تعدیل می‌کند.

اما اگر خوش‌اقبال هستید و در مناطقی که طبیعتی آرام دارند زندگی می‌نمایید، از آرامش حاکم بر اتاق خوابتان بهره ببرید و مشعوف باشید.

  1. تخت خود را هر روز صبح مرتب نمایید.

آدام معتقد است مرتب نمودن تخت، درست پس از آنکه از خواب بیدار می‌شوید حس فوق‌العاده‌ایی به شما می‌قسمتد و زمانی که در پایان روز به خانه باز می‌گردید حس خیلی مناسب و آرامش‌قسمتی را تجربه خواهید کرد.

همینطور سبب می‌شود گرد و غبار از میزانی که در آن می‌خوابید دور بماند و تختتان تمیزتر باشد. در عین حال مرتب نمودن اجازه نمی دهد حیوان خانگی شما در رختخوابتان بچرخد. بعلاوه چین‌خوردگی‌های پارچه که ساینده‌اند و خواب را مسئله می‌سازند، از تخت خود دور کرده‌اید.

  1. ملحفه‌ها را حداقل هفته‌ایی یک بار عوض نمایید.

آدام می‌گوید متعجبم که چرا خیلیی از مردم ملحفه‌های تخت خود را حداقل هفته‌ایی یک بار عوض نمی‌کنند و بالطبع کرم‌های پنیری دراثر گرد و غبار که در رختخوابشان سکنی گزیده و خواب آسوده‌ی آنان را مختل می‌کند، از خود دور نمی‌کنند. مطمئن باشید رختخوابی که در آن می‌خوابی کاملا تمیز است، به ویژه اگر حیوان خانگی‌اتان با شما می‌خوابد.

  1. زمان تزئین و طراحی به رنگ‌ها و طرح‌های آرامش‌قسمت روی آورید.

گرچه انتخاب رنگ‌های روشن و طرح‌های برجسته در اتاق خواب به هیچ وجه خطا نیست اما باارزش است بدانید که این طرح‌ها و روش‌های خلاقانه خواب با کیفیتی را برایتان به ارمغان نخواهد آورد.

آدام می‌گوید که اگر خواهان خواب آسان هستید، توصیه می‌کنم از رنگ‌های آرامش‌قسمت مصرف و از طرح‌های آشفته پرهیز نمایید. رنگ‌های ملایم، آرام، حتی گرم یا نه چندان شاد کاملا خوبند. سبز، آبی‌، فیلی، خاکستری و سفید مناسبترین رنگ‌ها برای اتاق خوابند.

اینها تمام رنگ‌هایی هستند که خوابی آسان را برایتان به ارمغان می‌آورند. طرح‌های مستطیلی، راه راه ساده و ترنجی برای استآسان فوق‌العاده‌اند.

  1. دفتر یادداشتی در کنار خود داشته باشید.

به جای تق، تق و وز، وز گوشی‌های هوشمند، یک دفتر یادداشت و یک مداد کنار خود بگذارید تا اگر فکرها مزاحم به طور ناخودآگاه به ذهنتان حمله‌ور شد و درست زمانی که چشمانتان گرم خواب شده، توجه شما را به خود معطوف کرد و اجازه نداد بخوابید، از آن‌ها بهره بگیرید.

آدام اذعان می‌دارد که خیلیی از ما به محض اینکه در رختخواب دراز می‌کشیم و درست پیش از آنکه به خواب رویم وقت‌های خلاقانه‌ای را تجربه کرده‌ایم، بعلاوه‌ی مطالبی که می‌خواهیم به دیگران بگوییم.

در عوض اینکه با آنان سرگرم شوید، بی‌آنکه چراغ را روشن نمایید، این فکرها و ایده‌ها را روی کاغذ پیاده نمایید. گرچه امکان پذیر است صبح نتوانید دستخط خود را بخوانید اما حداقل خواب آشفته‌ایی نداشتید.

  1. از رایحه‌های ملایم در اتاق خواب بهره ببرید.

آدام پیشنهاد می‌کند چنانچه از شمع یا خوشبوکننده‌ای در اتاق خواب مصرف می‌نمایید، مطمئن شوید که رایحه‌ایی ملایم و مطبوع دارد. به عنوان مثال عطر مرکبات اندکی تند است، به همین علت من عطر سنبل را ترجیح می‌دهم. رایحه‌ها و عطرها بیش از آنچه تصور می‌نمایید بر حال و هوا و انرژی شما اثر‌گذار است.

  1. هر چه خنک‌‌تر، مناسبتر.

آدام می‌گوید اکثر زمان ها مردم درست پیش از خواب حمام می‌کنند یا دوش می‌گیرند که خواب راحت‌تری داشته باشند اما با این کار دمای بدنشان را زیاد شدن می‌دهد و بالطبع دیرتر به خواب می‌روند. در واقع ناخودآگاه تقویت خواب را برای خودتان سخت ساخته‌اید زیرا شما به قصد خنک شدن دوش می‌گیرید.

چنانچه دمای بدنتان پایین باشد، نه تنها یاری می‌کند تا راحت‌تر به خواب روید بلکه در طول شب نیز خواب راحت‌تری را تجربه خواهید کرد. پس حمام و دوش آب گرم چندان عاقلانه نیست. من توصیه می‌کنم عصرها دوش بگیرید و حمام نمایید تا احساس آرامش نمایید.

  1. بالشت‌ها و تشک خود را تعویض نمایید.

آدام می‌گوید، خیلیی از کسانی خواب چندان راحتی ندارند، امکان پذیر است به خاک حساسیت داشته باشند اما ندانند که رختخوابشان چقدر گرد و غبار دارد. بعضی تشک‌ها و بالشت‌ها از مواد حساسیت‌زا پر شده‌اند و البته امحل شستن آنان نیز وجود ندارد.

خیلیی از مردمی که از مسئله اختناق در خواب رنج می‌بردند یا هر روز با خستگی مفرط از خواب بیدار می‌شدند، به من می‌گفتند که به محض آنکه بالشت و تشک خود را عوض کرده و از گونه های ضد حساسیت آن مصرف نمودند، شب‌ها خواب راحت‌تری داشتند و صبح‌ها هم سرحال‌تر از خواب برمی‌خواستند. چنانچه بالشت خود را هر دو سال یکبار عوض ننمایید، قطعا درون آن مملو از مواد حساسیت‌زا خواهد شد.

ارزشی ندارد بالشتتان چقدر مناسب است، از شرش خلاص شوید. تشک خود را نیز فقط ۱۰ سال نگه دارید.

  1. سرویس اتاق خواب را مختصر نمایید.

فقط وسایلی که برای خواب و آرامش بدان احتیاج دارید در اتاق خوابتان نگه دارید: به اعتقاد آدام یک تخت، دوتا پاتختی، شاید یک نیمکت در پایین تخت و یا یک کاناپه و یک صندلی مناسب برای نشتن کفایت می‌کند.

قطعا در اتاق خواب به میز یا تجهیزات ورزشی احتیاج نخواهید داشت. در اتاق خواب از اجسامی که نور را منعکس می‌کنند نظیر آیینه مصرف ننمایید زیرا اینگونه اجسام عمدتا نیمه شب‌ها مسئله‌ساز می‌شوند.

به طور خلاصه، اتاق خواب شما فقط برای خواب است، درنتیجه از آن فقط برای خواب مصرف نمایید.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ عاشقانه قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد